Uppsats om prissamverkan på den tyska drivmedelsmarknaden
Uppsatsen med titeln "Collusion and Price Transmission - Evidence from the German Retail Gasoline Market" vinner andrapris i kategorin ekonomi i Konkurrensverkets uppsatstävling 2024. Uppsatsen belönas med 15 000 kronor. Författare är Marcus Hagman, Institutionen för nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Vad är ämnet för din uppsats?
– Jag studerar prissamverkan på den tyska drivmedelsmarknaden. Specifikt undersöker jag i vilken utsträckning de största bensinkedjorna samarbetar om priserna. Jag utforskar också möjliga mekanismer för hur denna prissamverkan sker, särskilt genom asymmetriska reaktioner på förändringar i råoljepriset.
Varför valde du att fördjupa dig i just detta ämne?
– Drivmedelsmarknaden är central eftersom en stor del av hushållens budget går till drivmedel. Därför är det viktigt ur ett välfärdsperspektiv att konkurrensen på marknaden fungerar väl. Ur ett konkurrensekonomiskt perspektiv är det en intressant marknad att studera eftersom konkurrensen är så geografiskt definierad—stationer tävlar främst med närliggande stationer. Den tyska bensindatan erbjuder detaljerad information om bensinstationernas placering, vilket ger en unik möjlighet att undersöka hur lokala marknadsförhållanden påverkar priserna.
Kan du berätta om hur du tänkte kring upplägget av uppsatsen?
– Jag utgick från idén att producenter kan prissamverka genom att begränsa hur mycket de sänker priserna när insatspriserna sjunker, så kallad asymmetrisk pristransmission. Därefter började jag utforska ett dataset med tyska bensinpriser och insåg att ingen tidigare hade undersökt hur direkta mått på lokal prissamverkan kan kopplas till detta fenomen.
Vilka är de viktigaste slutsatserna/resultaten i uppsatsen?
– Mina resultat tyder på att flera av de största bensinkedjorna i Tyskland prissamverkar med varandra. Detta visas genom att de tar ut högre priser när deras stationer ligger nära varandra jämfört med när de konkurrerar med andra kedjor. Jag hittade dock inget bevis för att detta fenomen kan kopplas till asymmetrisk pristransmission.
Vad tar du med dig av att ha skrivit uppsatsen?
– Jag har lärt mig mycket om hur drivmedelsmarknader fungerar, i synnerhet ur et konkurrensekonomiskt perspektiv. Det är ett intresse jag hoppas fortsätta att utforska i framtida forskning.
Vad gör du nu? Studerar du fortfarande eller har du börjat jobba?
– Jag är doktorand vid institutionen för nationalekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm.
Läs uppsatsen: Collusion and Price Transmission - Evidence from the German Retail Gasoline Market