Betalningsfristen för regelbundna och oregelbundna leveranser beräknas på olika sätt
Lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder innehåller en regel om att köpare som betalar sin leverantör senare än 30 dagar använder sig av en otillbörlig handelsmetod. Men vilken tidpunkt fristen löper från skiljer sig åt beroende på om det är en regelbunden eller oregelbunden leverans.
Lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder, LOH, innehåller en särskild reglering av betalningsperioden, eller betalningsfristen, vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter. Om det rör sig om en enskild beställning eller leverans räknas betalningsfristen från leveransdagen eller från den senare dag som det belopp som ska betalas fastställs. Att fastställa det belopp som ska betalas kan i praktiken innebära exempelvis att leverantören lägger fram ett betalningsanspråk genom att ställa ut en faktura.
När det gäller regelbundna leveranser löper betalningsfristen i stället från leveransperiodens slut, eller från den senare dag då leverantören fastställer det belopp som ska betalas. Leveransperioden får inte överstiga 30 dagar, utan kan vara kortare och behöver inte heller förläggas på något särskilt sätt. Leveransperioden kan exempelvis löpa från mitten av en månad till nästa månads mitt eller i tvåveckorsintervaller.
Regeln syftar till att underlätta för leverantörer
Det saknas rättspraxis som klargör exakt vad regelbundna leveranser innebär. Det står däremot klart från lagens förarbeten att regeln delvis har införts för att underlätta för leverantörer. Inom vissa branscher sker leveranser dagligen eller flera gånger i veckan. Exempel på detta är mjölkbönder som ofta levererar sin produkt till mejerier, men dagliga leveranser kan förekomma även till storkök, restauranger eller dagligvaruhandeln. I sådana situationer har lagstiftaren velat minska den administrativa börda som fakturering kan innebära genom att möjliggöra användningen av samlingsfakturor. Konkurrensverket närmade sig frågan om vilken typ av leveranser som parterna använde sig av i ett beslut från hösten 2023. Där konstaterade vi att ordalydelsen i LOH talar för att det ska röra sig om återkommande eller kontinuerliga leveranser enligt exempelvis ett ramavtal, såsom dagliga leveranser av färskvaror till en butik.
Typ av leverans måste bedömas i varje enskilt fall
Hur Konkurrensverket bedömer att betalningsfristen löper i ett enskilt fall kan bero på flera faktorer. En viktig faktor för att avgöra om leveransen är regelbunden eller inte kan vara att fokusera på beställningen eller ordern. Om en köpare vid ett tillfälle beställer ett ton äpplen och ordern av logistiska skäl delas upp i två leveranser lär det knappast vara fråga om en regelbunden leverans. Situationen ser dock annorlunda ut om en leverantör har återkommande leveranstillfällen inbokade, oavsett om volymen är densamma för varje tillfälle eller om volymen varierar utifrån köparens specifikation.
Det är också viktigt att komma ihåg att systematiken med leveransperioder infördes i syfte att underlätta för leverantörer genom att möjliggöra samlingsfakturor. Med moderna betalningslösningar, såsom EDI-fakturering, är hanteringen av betalningar mycket effektivare och mindre betungande än tidigare. En köpare ska därför vara försiktig med att ensidigt hävda att parterna använder sig av leveransperioder om inte detta stöds av avtal och transaktioner.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2024-05-08
Artikel8 maj 2024