Innehåll på sidan

Forskningsrapport: Att mäta konkurrensen i Sverige

På uppdrag av Konkurrensverket har professor Mats Bergman, professor Sten Nyberg, docent Pehr-Johan Norbäck och ekon. dr. Melinda Suveg utvecklat en mätmetod som kan användas för att mäta konkurrenssituationen på olika marknader i Sverige.

Att mäta och följa utvecklingen av konkurrensen på en marknad är förenat med en del svårigheter. Marknader i Sverige varierar stort i fråga om storlek, struktur, förutsättningar, utvecklingstakt samt regleringsgrad, och många av dessa förändras över tid. Det har hitintills inte funnits en tillräckligt utvecklad och tillämpbar metod för att mäta och följa utvecklingen av konkurrensen i Sverige.

I rapporten presenterar författarna en mer tillämpbar mätmetod som kan användas för att mäta konkurrenssituationen på olika marknader i Sverige. Mätmetoden möjliggör med hjälp av kvantitativa mått en beskrivning av hur konkurrenstrycket i Sverige ser ut och utvecklas över tid. Författarna har även beskrivit vilka begränsningar och felkällor som är förknippade med att använda den framtagna mätmetoden och hur man kan identifiera marknader och branscher där konkurrensen inte fungerar så väl.

Som förvaltnings- och tillsynsmyndighet för konkurrensfrågor verkar Konkurrensverket för en effektiv konkurrens på marknaderna i Sverige. En utgångspunkt för detta arbete är att ha en god kunskap om olika marknader och hur väl konkurrensen fungerar på dessa. Den framtagna mätmetoden bidrar till det arbetet.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2024-11-25

Nyhet25 november 2024