Innehåll på sidan

Höga krav på planering och organisation vid upphandling i kristider

I kristider kan det ske plötsliga händelser som påverkar upphandlande myndigheters behov eller skapar svårigheter för leverantörer att leverera enligt avtal. Upphandlingsreglerna innehåller bestämmelser som ger flexibilitet att hantera oförutsedda händelser, men de ställer samtidigt höga krav på den upphandlande myndighetens planering och organisation.

Det är viktigt att konkurrensen på marknaden fungerar såväl i normalläge som under kristider. När oförutsedda krissituationer sker kan det skapa nya behov för den upphandlande myndigheten och leverantörer kan få problem att leverera enligt avtal. Coronapandemin var en sådan situation där upphandlande myndigheter snabbt behövde agera för att hantera oförutsedda problem.

I upphandlingsreglerna finns det bestämmelser som ger utrymme att hantera dessa situationer, bland annat genom påskyndat förfarande och undantag från annonsering. Exempelvis tar undantaget på grund av synnerlig brådska sikte på att hantera och tillgodose behoven under krisen men får inte gå längre än vad som krävs av den särskilda situationen. Det ställs därför höga krav på den upphandlande myndighetens organisation och förebyggande arbete för att kunna hantera framtida krissituationer.

I en analys i korthet av offentlig upphandling i kristider beskriver Konkurrensverket vilka möjligheter och krav som upphandlingsreglerna ställer vid upphandling i en krissituation. Analysen innehåller även exempel från Konkurrensverkets tillsynsärenden där det inte ansetts finnas grund att tillämpa undantagen i lagstiftningen.

Dokument och länkar

I en serie analyser i korthet kommer Konkurrensverket under våren 2023 att belysa konkurrens i kristider inom olika sektorer och områden. På temasidan konkurrens och upphandling i kristider har vi samlat information och kunskap inom området.

Senast uppdaterad: 2023-02-09

Nyhet9 februari 2023