Innehåll på sidan

Konkurrensverket yrkar på upphandlingsskadeavgift för otillåtna ändringar av avtal om vätgasfordon

Det kommunala bolaget Renova har anskaffat tre vätgasfordon. Konkurrensverket anser att bolaget har ändrat avtalet om fordonen på ett otillåtet sätt och att bolaget ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha brutit mot LOU. Även bolaget Renova Miljö ska betala upphandlingsskadeavgift för att ha ändrat ett avtal som rör två vätgasfordon i strid med upphandlingsreglerna, enligt Konkurrensverket.

Efter att ha mottagit en offert om vätgasfordon via e-post beställde Renova AB en skåpbil och två lastbilar till ett värde av 14 miljoner kronor och Renova Miljö AB två pickup-lastbilar till ett värde av drygt 3,2 miljoner kronor. Avtalen ändrades därefter i januari 2024.

Konkurrensverkets utredning visar att de ursprungliga avtalen, som slöts i samband med att offerten accepterades via e-post, ingicks i strid med lagen om offentlig upphandling (LOU) eftersom undantaget för tekniska skäl som Renova och Renova Miljö då åberopade inte gick att tillämpa. Avtalen ändrades senare genom att villkor lades till och att leverantören byttes ut.

Enligt Konkurrensverket har inte Renova och Renova Miljö haft möjligheten att ändra avtalen på det sätt som har skett eftersom de ursprungliga avtalen utgjorde en otillåten direktupphandling. Konkurrensverket konstaterar dessutom att även om de ursprungliga avtalen upphandlats korrekt hade inte ändringarna varit förenliga med LOU.

Konkurrensverket ansöker nu om att Förvaltningsrätten i Göteborg ska besluta att Renova ska betala en miljon kronor i upphandlingsskadeavgift för att ha genomfört en otillåten direktupphandling. Konkurrensverket yrkar också att Renova Miljö ska betala en upphandlingsskadeavgift om 250 000 kronor för en otillåten direktupphandling.

För ytterligare information, kontakta:

Hampus Stefansson, sakkunnig jurist, 08-700 15 17,

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2024-12-19

Nyhet19 december 2024