LOU:s krav på ändrings- eller optionsklausuler i förhållande till ÄTA-bestämmelserna
Konkurrensverket redogör i en analys i korthet för hur vi bedömer att bestämmelserna om ÄTA-arbeten förhåller sig till kraven på ändrings- eller optionsklausuler i LOU. Analysen tar också upp frågan om varför en upphandlande myndighet som genomför en ändring enbart med hänvisning till ÄTA-bestämmelserna riskerar att göra sig skyldig till en otillåten direktupphandling.
Vid upphandling av byggentreprenader används ofta standardavtal som reglerar parternas rättigheter. AB 04 är ett sådant standardavtal. Byggentreprenadkontrakt är ofta föremål för ändringar och i AB 04 regleras förutsättningarna för att genomföra så kallade ÄTA-arbeten, det vill säga ändrings-, tilläggs- och avgående arbeten.
Ett upphandlingspliktigt kontrakt eller ramavtal får som utgångspunkt inte ändras utan en ny annonserad upphandling. I LOU finns dock undantagsbestämmelser som tillåter ändringar i vissa fall. Det kan exempelvis vara tillåtet att göra ändringar i enlighet med en ändrings- eller optionsklausul. En fråga som gett upphov till diskussion är om ÄTA-bestämmelserna i AB 04 uppfyller kraven på ändrings- eller optionsklausuler i 17 kap. 10 § LOU. Frågan har inte behandlats i förarbetena och det saknas vägledande rättspraxis.
Konkurrensverkets slutsats av analysen är att ÄTA-bestämmelserna i AB 04 utan ändringar eller kompletteringar inte uppfyller de krav på ändrings- eller optionsklausuler som ställs i LOU. Om bestämmelserna har kompletterats behöver en bedömning av om det är tillåtna ändringar göras i varje enskilt fall.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2024-10-04
Nyhet4 oktober 2024