Miljardupphandling av pendeltågstrafik skedde inte i strid med lag
Utrymmet för att direkttilldela avtal om kollektivtrafik är betydligt större än vad som vanligtvis gäller vid upphandling. Det konstaterar Konkurrensverket efter att ha utrett en direkttilldelning av kontrakt om pendeltågstrafik med hänvisning till nödåtgärd vid trafikstörning som Region Stockholm har genomfört. Konkurrensverket har inte funnit stöd för att regionen har agerat i strid med lag och skriver därför av ärendet.
Konkurrensverket inledde sin utredning efter att ha uppmärksammat att Region Stockholm, genom Trafiknämnden, hade direkttilldelat ett kontrakt för drift av regionens pendeltågstrafik till SJ AB med hänvisning till nödåtgärder, enligt kollektivtrafikförordningen. Kontraktets värde uppgår till mer än två miljarder kronor. Som stöd för direkttilldelningen har regionen hänvisat till de trafikstörningar i Stockholms pendeltågstrafik som pågick under delar av år 2022 och 2023. Störningarna anges ha haft att göra med bland annat personalbrist och leverantörens ekonomiska situation.
Enligt kollektivtrafikförordningen får en myndighet vidta nödåtgärder vid trafikstörningar eller överhängande risk för sådana störningar. En nödåtgärd kan bland annat bestå av en direkttilldelning av ett kontrakt. Direkttilldelningen kan ske även om de omständigheter som föranleder nödåtgärden hade kunnat förutses av myndigheten eller beror på myndighetens agerande. Så är inte fallet vid exempelvis direkttilldelning på grund av synnerlig brådska enligt LOU.
Mot den bakgrunden och med hänsyn till omständigheterna i ärendet fann Konkurrensverket inte stöd för att regionen agerat i strid med lagstiftningen och har därför skrivit av ärendet.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2024-04-30
Nyhet30 april 2024