Utredning om betalningsmodell för parkering och laddning avslutas efter ändring
Konkurrensverket har utrett om den betalningsmodell som det kommunägda företaget Stockholm Parkering tillämpar där avgift för laddning av elfordon ingår i avgiften för parkering utgör konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet. Efter att företaget under utredningen har meddelat att separat betalning för laddning av el ska införas har Konkurrensverket funnit att de identifierade konkurrensproblemen därmed rättas till och avslutar utredningen.
Konkurrensverket har utrett om Stockholm Parkerings prissättning eller sampaketering vid försäljning av parkering- och laddningstjänster snedvrider eller hämmar konkurrensen på ett sätt som omfattas av bestämmelserna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet i konkurrenslagen.
Det var genom ett tips som Konkurrensverket uppmärksammades på att Stockholm Parkering tillämpar en betalningsmodell som innebär att avgiften för laddning av elbil ingår i avgiften för parkering på besöksparkeringsplatser. För elbilister kostar det därmed inget extra att ladda bilen.
Marknaden för laddning av elbilar är ny och växer snabbt. Kommunala aktörer är viktiga för utbyggnaden av laddinfrastruktur och kan genom sina ageranden påverka såväl marknadens funktion som konkurrensen. I januari 2023 skickade Konkurrensverket brev till landets kommuner med uppmaning att inte begränsa konkurrensen vid utbyggnaden av laddinfrastruktur. I brevet pekade Konkurrensverket bland annat på att det inte är tillåtet att erbjuda el gratis vid publika laddstolpar.
Konkurrensverket framhåller även i rapporten Kommuners påverkan på konkurrensen inom publik laddning från 2024 att Sveriges kommuner spelar en viktig roll för att publik laddning av elfordon ska kunna utvecklas till en väl fungerande marknad med effektiv konkurrens.
Konkurrensverkets utredning av Stockholm Parkerings betalningsmodell visar att kostnaderna för laddningen subventioneras av intäkter från parkeringsverksamheten. En sådan subventionering av en tilläggstjänst kan under vissa förutsättningar riskera att snedvrida eller hämma förutsättningarna för en effektiv konkurrens.
Stockholm Parkering har nu meddelat att företaget under 2025 successivt ska införa separat betalning för laddning av el. Denna förändring kommer i betydande omfattning att minska riskerna för hämmande och snedvridande effekter på längre sikt och därmed åtgärda de konkurrensproblem som Konkurrensverket har identifierat under utredningen. Mot bakgrund av detta avslutar Konkurrensverket ärendet.
Dokument och länkar
Senast uppdaterad: 2024-12-20
Nyhet20 december 2024