Innehåll på sidan

Väntan på certifiering ger inte köpare rätt att betala senare än 30 dagar

Inom jordbruks- och livsmedelskedjan behöver produkter ibland certifieras innan den slutliga kvaliteten på produkten kan fastställas. Att en köpare inte vet produktens slutliga kvalitet förrän efter certifieringen påverkar inte betaltiden för när leverantören senast ska få betalt. Frågan om vem som anses fastställa det belopp som ska betalas ut, köparen eller någon annan, utreddes i ett ärende som Konkurrensverket avslutat under hösten.

Efter att ha fått information om en misstanke om att en köpare av potatis betalat sina leverantörer senare än 30 dagar startade Konkurrensverket en utredning. En fråga som ställdes på sin spets var vid vilken tidpunkt en betalning ska ske om produkten enligt lag måste genomgå vissa kvalitetskontroller och certifieras av Jordbruksverket. Certifieringen påverkar vilket belopp som slutligen ska betalas för leveransen, eftersom priset på potatisen blir högre om det klassificeras som utsädespotatis. Köparen ansåg därför att priset indirekt fastställs av Jordbruksverket när den fattar beslut om potatisens klassificering.

Enligt lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder, LOH, ska köparen betala sin leverantör senast 30 dagar efter leverans. Om någon annan än köparen fastställer priset, och priset fastställs först efter leverans, kan det bidra till att betalningsperioden börjar löpa vid en senare tidpunkt än leveransdagen. Det medför att även tidsfristen för när leverantören ska få betalt senareläggs.

Krav på analys och certifiering vid odling av utsäde

Odling av utsädespotatis är en komplicerad process. Den kräver bland annat att Jordbruksverket genomför tester av knölkvalitet och virusnivåer för att säkerställa att de uppnår nivån för att få klassificeras som utsädespotatis. För att genomföra provtagningen måste köparen, efter leverans från leverantören, låta potatisen gå i vintervila några månader för att få den att gro. Därefter skickas potatisen på analys hos Jordbruksverket, vilket gör att köparen inte får svar förrän långt efter leverans om potatisen kan säljas som utsädespotatis.

I det ärende som Konkurrensverket utrett hävdade köparen att det var Jordbruksverket som genom sitt certifieringsbeslut fastställde det belopp som skulle betalas för den levererade potatisen. Väntetiden har därför varit helt beroende av myndighetens handläggningstid. Även om köparen och leverantören vid förhandlingen på våren gemensamt kommer överens om kilopriset för färdig utsädespotatis, ansåg sig köparen inte vara den som fastställer det slutliga beloppet. Enligt köparen gör i stället Jordbruksverket detta, genom att parterna har avtalat om att betalningen ska ske utifrån Jordbruksverkets certifieringsbeslut.

Delbetalningar i väntan på myndighetsbeslut inte tillåtet

Konkurrensverkets utredning visade att köparen delade upp betalningen till leverantörerna. Först i en delbetalning tre månader efter leverans, och därefter en slutbetalning åtta månader efter leverans i samband med att de fått besked om certifieringen från Jordbruksverket. Köparen menade att det fanns en osäkerhet kring hur lagen ska tillämpas och vilka betalfrister som gällde för produkten.

I beslutet framhöll Konkurrensverket att det är skillnad på att bestämma ett kilopris för färdigt utsäde och att fastställa ett belopp som ska betalas. Vad gäller fastställandet av det belopp som ska betalas har köparen, genom att hålla inne delar av betalningen tills Jordbruksverket fattat beslut, betalat sina leverantörer senare än 30 dagar efter leverans.

Utredningen visade att köparen i avtalen köper potatisen i syfte att använda den som utsädespotatis. Det är det avtalade syftet med köpet, och potatisen blir i stor utsträckning senare certifierad som utsäde. Det ska därför bedömas som leveranser av utsädespotatis. Att det finns viss osäkerhet kring den slutliga kvaliteten medför inte ett undantag från betalregeln i LOH. Det finns heller inga undantag för tidsfristen om 30 dagar för till exempel branscher där information om kvalitet eller kostnader kommer först efter att 30 dagar passerat. Att en myndighet kvalitetssäkrar varan är heller inget undantag för senare betalning. Om kvaliteten efter certifiering bedöms vara av lägre kvalitet än överenskommet kan köparen göra en reklamation.

Eftersom köparen justerat sina avtal och infört ett nytt betalupplägg med betalningar inom 30 dagar från leverans, avslutade Konkurrensverket utredningen.

Uppdatering 16 december: I en tidigare version stod det att Jordbruksverket gör tester av grobarhet, men det är tester av knölkvalitet som de genomför.

Dokument och länkar

Senast uppdaterad: 2024-12-12

Artikel12 december 2024