Innehåll på sidan

Publicerad 24 februari 2025

Om Konkurrensverket, Konkurrens, Upphandling, Otillbörliga handelsmetoder, Informationsmaterial,

Konkurrensverkets årsredovisning 2024

I årsredovisningen har vi sammanfattat Konkurrensverkets arbete under 2024.

Generaldirektören har ordet

När jag ser tillbaka på 2024 kan jag konstatera att det var ett intensivt år för Konkurrensverket. En högaktuell fråga under året har varit hur konkurrensen fungerar på flera konsumentnära marknader. Hit hör bland annat marknaderna för livsmedel, fjärrvärme, drivmedel och laddinfrastruktur. En lika central fråga har varit vikten av en väl fungerande upphandling, inte minst i ljuset av att samhället på olika sätt måste agera för att hindra att kriminella aktörer får tillgång till offentliga kontrakt.

Jag är mycket imponerad av det engagemang som Konkurrensverkets medarbetare har visat och vill tacka för alla goda insatser under året. Tillsammans arbetar vi för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet – till nytta för konsumenterna. Kunniga medarbetare som visar stort engagemang i sitt arbete har alltid varit utmärkande för Konkurrensverket men jag vågar påstå att vi under 2024 åstadkom resultat utöver det vanliga. Vi avslutade flera utredningar och projekt som resulterade i djuplodande och omfattande rapporter och tillsynsbeslut.

I juni presenterade vi vår genomlysning av livsmedelsbranschen där vi tar ett samlat grepp om konkurrensen i hela livsmedelskedjan, från producent till konsument. Arbetet med genomlysningen inledde vi redan våren 2023. Till det kom ett uppdrag från regeringen som handlade om att analysera konkurrenssituationen i livsmedelskedjan.

Resultatet av våra utredningsinsatser visar att det råder bristande konkurrens i flera led av livsmedelskedjan, till exempel i form av hög marknadskoncentration inom dagligvaruhandeln och i flera sektorer av förädlingsindustrin. Brister finns också i form av hinder som begränsar företags möjligheter till etablering och expansion. Låsningar och obalanser mellan aktörer genom avtal och olika handelsbruk är andra delförklaringar. Med vår utredning och analys har vi kunnat visa hur den bristande konkurrensen påverkar olika aktörer på marknaden, men också den enskilda konsumenten.

Under året har vi även avslutat två tillsynsutredningar som rör kraftiga prisökningar på fjärrvärme. Fjärrvärmemarknaderna präglas av så kallade naturliga monopol där konsumenterna har få alternativ. Det riskerar att leda till höga priser. För att skydda konsumenterna har Konkurrensverket därför rekommenderat att regeringen utreder behovet av reglering av fjärrvärmemarknaden.

I juni publicerade vi en rapport om konkurrensen inom publik laddning av elfordon. Det är en ung bransch där aktörerna möter strukturella hinder, bland annat bristande tillgång till kommunal mark. Sveriges kommuner spelar en viktig roll för att en väl fungerande marknad ska växa fram, men tyvärr ser vi tydliga indikationer på att kommuner gynnar den egna säljverksamheten genom att inte upplåta mark till andra aktörer än de egna kommunala bolagen. Här vill vi fortsatt uppmana kommunerna att göra kommunal mark tillgänglig för aktörer som vill etablera verksamhet inom laddinfrastruktur.

I december redovisade vi slutresultatet av ett regeringsuppdrag där vi har kartlagt och analyserat konkurrensen i drivmedelssektorn. I vår analys kunde vi se att drivmedelsmarknaden präglas av hög koncentration. Några få bolag dominerar marknaden och följer nära varandras prissättning. Parallellt med regeringsuppdraget bedrev vi också en tillsynsutredning där vi utredde om drivmedelsbolagens löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på drivmedel var en samordning i strid med konkurrenslagen. Som ett resultat av vår utredning åtog sig bolagen att upphöra med den offentliga publiceringen och i december avslutade vi utredningen.

Vi har också haft ett intensivt arbete under året med processer i domstol rörande beslut i konkurrenstillsynen som överklagats, bland annat om vår förhandsprövning av företagskoncentrationer. En effektiv koncentrationsprövning bidrar till en väl fungerande konkurrens på marknaden och är viktig för samhällsekonomin. Domstolsprövningarna ger viktig vägledning och förtydliganden om hur regelverket ska förstås.

Mot bakgrund av Konkurrensverkets omfattande uppdrag var förra årets utökade budget för konkurrenstillsynen ett mycket välkommet tillskott. År 2024 innebar också en betydelsefull och efterfrågad förstärkning av regelverket inom upphandlingstillsynen. Våra befogenheter har utökats från och med den 1 januari 2024 och bland annat kan överträdelser av kraven på annonsering i upphandlingslagstiftningen numera resultera i högre sanktionsavgifter. Vi kan även som första instans fatta beslut om upphandlingsskadeavgift.

De utökade befogenheterna betyder att vi kommer att kunna växla upp vårt tillsynsarbete. Och det är nödvändigt. Tyvärr ser vi hur det offentliga har blivit en växande arena för kriminalitet och korruption. Det är mycket allvarligt att oseriösa aktörer lyckas få tillgång till offentliga kontrakt, särskilt i en tid då vi ser ett växande behov av att satsa stora summor på samhällsviktiga verksamheter med syfte att säkra vår beredskap inför kommande kriser.

När 2024 inleddes var Rikard Jermsten generaldirektör. Från oktober, då han blev generaldirektör för Ekobrottsmyndigheten, var Hanna Witt vikarierande generaldirektör. Den 30 januari 2025 tillträdde jag som myndighetschef. Jag vill rikta ett varmt tack till mina företrädare för deras arbete, där effektivitet och transparens i verksamheten har varit viktiga ledstjärnor.

Som tillsynsmyndighet över upphandlingsreglerna, konkurrenslagstiftningen och lagen om förbud mot otillbörliga handelsmetoder vid köp av jordbruks- och livsmedelsprodukter bidrar Konkurrensverket till att stärka samhällets grundläggande motståndskraft mot olika utmaningar som hotar en effektiv offentlig upphandling och väl fungerande marknader.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 133

Ladda ner rapport
1,40 MB