Innehåll på sidan

Publicerad 15 april 2025

Konkurrens, Uppdragsforskning, 2025:1

Krympflation

På uppdrag av Konkurrensverket har docent Fredrik Lange undersökt och analyserat krympflation inom svensk dagligvaruhandel, bland annat gällande hur utbrett det är, varför det förekommer och hur konsumenterna reagerar.

Sammanfattning

Den här rapporten syftar till att undersöka och analysera krympflation inom svensk dagligvaruhandel ur flera perspektiv. Analyser görs kring hur utbrett krympflation är, varför företag använder sig av det och hur konsumenterna reagerar genom en genomgång av tidigare forskning, analyser av försäljningsdata och prissättningsdata, intervjuer med branschföreträdare och en undersökning av svenska konsumenters inställning till förpackningsminskningar.

Rapporten visar att krympflation förekommer i Sverige, men inte i alla kategorier inom dagligvaruhandeln och inte heller återkommande i de kategorier där krympflation har använts. Det är ett viktigt resultat mot bakgrund av att massmedia ofta rapporterar om krympflation vilket gör att fenomenet kan framstå som mer utbrett än det faktiskt är.

Företrädare för dagligvaruhandeln – både butikskedjor och leverantörer – menar att det finns flera skäl till att minska en förpackning. Det kan handla om ökade produktionskostnader, förändrade råvarupriser eller att konsumenternas efterfrågan har förändrats. Företagen ser också förpackningsstorlek som en del av sin marknadsföring, precis som pris och design. Att genomföra förpackningsförändringar innebär kostnader för företagen i strategiarbete och tillverkningsprocesser som i sin tur påverkar vilka priser företagen sätter på produkterna.

Konsumenter påverkas av krympflation på mer än ett sätt. För det första är krympflation ofta svårt att upptäcka eftersom förpackningsförändringarna är subtil. Studier visar att många konsumenter fortsätter att köpa som tidigare trots att produkterna blivit mindre. För det andra leder krympflation ofta till starka negativa reaktioner från konsumenterna. Det leder till misstro från konsumenternas sida gentemot branschen.

Rapporten lyfter fram relevanta konfliktytor. En viktig sådan är vilket ansvar har företagen att vara tydliga med sina förändringar och vilket ansvar har konsumenterna att vad de faktiskt betalar för.

Det är vidare tydligt att krympflation skapar negativa reaktioner och misstro. En möjlig lösning skulle kunna vara mer transparens från företagen om varför förpackningsförändringar sker – något som kan minska konsumenternas negativa uppfattning. En möjlig lösning är också att branschen använder sig av jämförpriser som standard vid prissättning i fler kategorier – krympflation diskuteras inte när det handlar om kilopris på kött, frukt och grönsaker till exempel.

Hela rapporten som PDF

Klicka på länken nedan för att ladda ner hela rapporten

Antal sidor: 55

Ladda ner rapport
1,67 MB