Västtrafiks förlängning av konsultavtal var otillåten direktupphandling
Västtrafik fortsatte att tillämpa ett avtal om konsulttjänster trots att möjligheten till förlängning inte fanns i det ursprungliga avtalet. Bolaget gjorde därmed en otillåten direktupphandling. Konkurrensverket tar nu ärendet till domstol och yrkar att Västtrafik döms att betala en miljon kronor i böter/upphandlingsskadeavgift.
– Direktupphandling som inte föregås av annonsering är en allvarlig överträdelse av upphandlingsreglerna. Det gäller att ha kontroll på sina avtal, så att man inte använder dem i strid med regelverket, säger Rikard Jermsten, generaldirektör vid Konkurrensverket.
Västtrafik AB upphandlade under 2008 ramavtal om konsulttjänster inom organisation och it. Ramavtalen gällde som längst till och med den 31 december 2012. I november 2018 genomförde Västtrafik en förlängning av ett antal av avtalen trots att den möjligheten inte finns i det ursprungliga avtalet. Det innebar att Västtrafik gjorde en otillåten direktupphandling när inköpet inte annonserades.
– När ett inköp annonseras får fler leverantörer möjlighet att lägga anbud. Det ökar förutsättningarna att göra den bästa affären, säger Rikard Jermsten.
Det var efter ett tips till Konkurrensverket om att Västtrafik hade direktupphandlat konsulttjänster utan att annonsera i enhetlighet med lagen om upphandling inom försörjningssektorerna (LUF) som en utredning startade. Nu tar Konkurrensverket ärendet vidare till Förvaltningsrätten i Jönköping och yrkar att domstolen dömer Västtrafik att betala en miljon kronor i upphandlingsskadeavgift.
Länkar
Senast uppdaterad: 2021-04-07
Pressmeddelande5 november 2019