Beslutad 13 september 2024
Konkurrens, Dnr 402/2024
Betänkandet Ansvar och oberoende – public service i oroliga tider
SOU 2024:34
Ku2024/00602
Sammanfattning
- Public service-företagen har i kraft av sin popularitet och den valda finansie-ringsmodellen en särställning på den svenska mediemarknaden. Deras ekonomiska styrka innebär att utformningen av deras uppdrag och verksam-het får effekter för hela mediemarknaden i Sverige. Konkurrensverket lämnar därför ett antal synpunkter på förslagen i betänkandet som har betydelse för konkurrensen på mediemarknaden.
- Konkurrensverket har tidigare framhållit att public service-företagen inte bör vara bundna till någon särskild utsändningsteknik och tillstyrker därför förslaget om teknikneutrala villkor. Konkurrensverket delar utredningens bedömning att detta inte innebär att public service-företagen ges ett multi-medialt nyhetsuppdrag. Behovet av ytterligare reglering bör däremot över-vägas för att säkerställa att textanvändningen inom SR:s och SVT:s nyhets-verksamhet sker med en hög medvetenhet om och med hänsynstagande till kvalitativa nyhetsmediers konkurrensförutsättningar.
- Konkurrensverket anser att kärnverksamheten ska dominera public service-företagens verksamhet och är inte helt övertygad om att kommitténs förslag avseende detta innebär det förtydligande som är avsikten. Därför bör ytter-ligare reglering övervägas i den fortsatta beredningen.
- Medan målet för kommersiella programföretag generellt sett är att maximera antalet konsumenter, påverkas inte public service-företagens intäkter av en ökning eller minskning av antalet konsumenter. Public service ska i stället sträva efter andra mål, som legitimitet, kvalitet och relevans. Då det är av stor betydelse att public service erbjuder produktioner som svarar upp mot dessa mål, och inte enbart värderas utifrån antal tittare, delar Konkurrensverket kommitténs bedömning att public service-företagens breda innehållsuppdrag bör bestå.
- Konkurrensverket tillstyrker förslaget att det fortsatt ska ställas krav på att SR och SVT i sin nyhetsverksamhet ska ta hänsyn till kvalitativa nyhets-mediers konkurrensförutsättningar, men anser att förslaget bör förses med en tydligare praktisk innebörd.
- Konkurrensverket tillstyrker förslaget om att göra en analys av utvecklingen på den svenska mediemarknaden och hur public service-företagen bidrar till mediemångfalden och påverkar konkurrensförutsättningarna på denna marknad.
- Konkurrensverket tillstyrker förslaget om att skärpa reglerna vad gäller möjligheten för public service-företagen att tillämpa sponsring men anser att ytterligare begränsningar vad gäller antal evenemang bör övervägas i den fortsatta beredningen.
- Konkurrensverket delar kommitténs bedömning att systemet med förhands-prövning av nya tjänster bör finnas kvar. Att systemet finns kvar kan i sig avhålla public service-företagen från att starta tjänster som skulle kunna snedvrida konkurrensen på ett sätt som inte kan anses krävas för att uppfylla public service-uppdraget.
- Konkurrensverket anser att det saknas en analys av hur förslaget om att det inte längre ska ställas krav på att innehållsuppdraget i huvudsak ska uppfyllas i marknätet förhåller sig till täckningskravet. Vidare menar Konkurrensverket att förslaget ger anledning att ompröva dagens krav på vidaresändningsplikt och ser därför behov av en sådan översyn.
- Konkurrensverket tillstyrker kommitténs förslag gällande krav på att public service-företagens egna plattformar ska vara prioriterade vid distribution på internet. Förslaget innebär en skärpning jämfört med nuvarande ordning och är i linje med vad Konkurrensverket tidigare uttryckt.
Hela remissvaret som PDF
Klicka på länken nedan för att ladda ner hela remissvaret
Antal sidor: 9
Ladda ner remissvaret
592,42 kB