Innehåll på sidan

Beslutad 20 juni 2024

Konkurrens, Dnr 220/2024

Betänkandet Arbetslivskriminalitet – myndighetssamverkan, en gemensam tipsfunktion, lärdomar från Belgien och gränsöverskridande arbete

(SOU 2024:14)

A2024/00424

Sammanfattning

Konkurrensverket anser att det vore värdefullt om Arbetsmiljöverket informerar berörda myndigheter om de får kännedom eller indikationer på att företag som myndigheterna tecknat kontrakt med inte följer de arbetsrättsliga villkor som myndigheterna ställt i samband med upphandlingen. Bestämmelsen bör endast tydliggöra att Arbetsmiljöverket får lämna sådan information till berörda upphandlande myndigheter och enheter, Arbetsmiljöverket bör inte ha någon skyldighet att ta reda på om vilka företag som deltagit i offentliga upphandlingar eller vilka myndigheter de levererat till.

Konkurrensverket har inga synpunkter på utformningen av en gemensam tipsfunktion annat än att det vore värdefullt om den som lämnar tips ges möjlighet, men inte skyldighet, att även lämna information om det företag som tipset avser är leverantör till en upphandlande myndighet och vilken eller vilka myndigheter det i så fall handlar om.

Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget att Arbetsmiljöverket får informera arbetsmarknadens parter om förhållanden som är betydelse för dessa.

Utgångspunkter

Konkurrensverket har i uppdrag att verka för en effektiv konkurrens i privat och offentlig verksamhet samt en effektiv offentlig upphandling till nytta för det allmänna. Yttrandet avgränsas till sådana aspekter som följer av Konkurrensverkets ansvarsområden. Yttrandet följer den struktur och de rubriker som används i betänkandet.

3.14.8 Det bör underlättas för Arbetsmiljöverket att lämna uppgifter till arbetsmarknadens parter

Enligt delegationen är det vanligt att myndigheterna i sina kontroller upptäcker omständigheter som tyder på att arbetstagare inte får de villkor och förhållanden de har rätt till. Samtidigt finns en osäkerhet inom myndigheterna om vilka möjligheter de har att informera arbetsmarknadens parter om vad som har framkommit vid inspektionerna. Delegationen konstaterar att arbetsmarknadens parter redan i dag har rätt att, under vissa förutsättningar, ta del av sådana uppgifter, men eftersom organisationerna ofta inte har kännedom om vilka uppgifter som finns kan de inte begära ut dem. Delegationen föreslår därför att en bestämmelse införs i Arbetsmiljöverkets instruktion som tydliggör att Arbetsmiljöverket, i den utsträckning sekretess inte hindrar det, får informera arbetsmarknadens parter om förhållanden som kan ha betydelse för parternas verksamhet.

Konkurrensverket har inga invändningar mot förslaget att Arbetsmiljöverket får informera arbetsmarknadens parter om förhållanden som är betydelse för dessa.

För att offentliga upphandlingar ska leda till de leveranser som åsyftas och till en effektiv konkurrens anser Konkurrensverket att det är viktigt att de krav som ställs i samband med upphandlingarna följs upp. De svenska upphandlingsreglerna innebär att vissa upphandlingar ska innehålla arbetsrättsliga villkor, men enligt Konkurrensverkets bedömning kan det i många fall vara svårt att följa upp att sådana arbetsrättsliga villkor följs. Om Arbetsmiljöverket får kännedom eller indikationer på att företag som tecknat kontrakt som innehåller sådana arbets-rättsliga villkor inte uppfyller de krav som ställts anser Konkurrensverket att det vore värdefullt om de informerar berörda myndigheter om detta. Arbetsmiljöverket bör dock inte ha någon skyldighet att ta reda på om vilka företag som har medverkat i offentliga upphandlingar eller vilka myndigheter de levererat till, utan bestämmelsen bör endast tydliggöra att Arbetsmiljöverket får lämna sådan information till berörda upphandlande myndigheter och enheter.

4.4.3 En myndighetsgemensam tipsfunktions förhållande till befintliga funktioner

Delegationen bedömer att en myndighetsgemensam tipsfunktion bör kunna komplettera befintliga funktioner för tipslämnande och rapportering av missförhållanden. Konkurrensverket har inga synpunkter på utformningen av en gemensam tipsfunktion annat än att det vore värdefullt om den som lämnar tips ges möjlighet, men inte skyldighet, att även lämna information om det företag som tipset avser är leverantör till en upphandlande myndighet och vilken eller vilka myndigheter det i så fall handlar om.