Tipsa oss om konkurrensproblem
Du kan till exempel tipsa oss om allvarliga överträdelser av lagstiftningen om karteller men också om generella konkurrensproblem. Tipsen är ett viktigt komplement i vår tillsyn och hjälper oss att se till att reglerna följs.
Så tipsar du oss
Allmänna handlingar
Notera att de handlingar som kommer in till oss är allmänna handlingar.
Säkerhetsskyddsklassad information
Om ditt tips innehåller säkerhetsskyddsklassad information, ring oss på telefon 08-700 16 00 och uppge att du vill tala med tipsfunktionen. När du har fått kontakt med en medarbetare på tipsfunktionen, börja med att uppge att det rör sig om tips som innehåller säkerhetsskyddad information, så säkerställer vi att du får kontakt med en handläggare som är behörig att ta emot säkerhetsskyddsklassad information.
E-post
Du kan tipsa oss genom att skicka ett e-postmeddelande till tipsa@kkv.se. Om du vill vara anonym är det viktigt att ditt namn inte framgår av din e-postadress, e-postmeddelandet eller någon annanstans i tipset.
Telefon
Ring oss på 08-700 16 00 och uppge att du vill lämna ett konkurrenstips. Om du vill vara anonym är det viktigt att ditt telefonnummer visas som dolt/hemligt. Uppge inte heller ditt namn under samtalet.
Brev
Skicka ett brev till Konkurrensverket, Ringvägen 100, 118 60 Stockholm. Om du vill vara anonym är det viktigt att ditt namn inte framgår av brevet eller någon annanstans i tipset.
Information tillsammans med ditt tips
När företag skickar in ett klagomål om ett konkurrensbegränsande samarbete, missbruk av dominerande ställning eller konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet behöver vi följande uppgifter tillsammans med ditt klagomål/tips:
Beskrivning av det egna företaget
- Vad består er verksamhet i?
- Vilken omsättning har ni och hur har den utvecklats?
- Vilka marknadsandelar har ni?
Beskrivning av det konkurrensbegränsande förfarandet
- Vad består det i?
- Vilka aktörer är inblandande?
- Är det pågående eller avslutat?
- Beskrivning av marknadsstrukturen
- Vilka är era viktigaste konkurrenter, leverantörer och kunder?
- Vad kännetecknar kunderna på marknaden? (Till exempel offentliga aktörer, små återförsäljare och så vidare).
- Hur går inköpen till? (upphandlingar och så vidare).
- Vilka marknadsandelar har era viktigaste konkurrenter, leverantörer och kunder?
- Hur har era och era konkurrenters marknadsandelar utvecklats över tid?
- Har marknaden förändrats på något sätt de senaste åren? Om ja, på vilket sätt?
- Finns det några inträdeshinder på marknaden? Har någon aktör etablerat sig på marknaden?
Hur påverkas marknaden av förfarandet?
- Hur påverkas ni av förfarandet?
- Hur påverkas marknaden av förfarandet?
- Finns det risk att företag slås ut från marknaden på grund av förfarandet? Om ja, beskriv varför och på vilket sätt.
- Hur påverkas konsumenterna av förfarandet?
Bifoga handlingar
Bifoga om möjligt handlingar som kan bidra till att styrka ert påstående om ett märkbart konkurrensproblem. Sådana handlingar kan till exempel vara avtal, protokoll från möten, affärshandlingar, e-post eller annan typ av skriftlig korrespondens. Även anbud, prislistor eller marknadsföringsunderlag kan vara relevant.
Sekretess
Ange om ni anser att några uppgifter omfattas av sekretess. Precisera dessa uppgifter.
Det händer när du har tipsat oss
Förstudie
När vi får in ett tips inleder vi en förstudie. Syftet med förstudien är att sammanställa ett underlag som gör att vi kan fatta ett prioriteringsbeslut att driva frågan vidare eller inte. Vi hämtar in tillräckligt med underlag för att kunna fatta ett prioriteringsbeslut i enlighet med vår prioriteringspolicy.
Beslut om ärendet ska drivas vidare
När vi har tillräckligt underlag fattar vi ett prioriteringsbeslut om vi ska driva frågan vidare eller inte. Om vi väljer att driva ett konkurrensärende vidare kan det bland annat leda till att vi ålägger inblandade företag att upphöra med ett agerande eller betala konkurrensskadeavgift.
Viktig information även om ärendet inte prioriteras
Om vi väljer att inte prioritera ditt tips så kan tipset ändå vara en viktig pusselbit för oss när vi planerar vår tillsyn eller framtida insatser. Däremot kan vi, till exempel om det gäller ett kartelltips, inte alltid lämna återkoppling om hur vi hanterar tipset. Det beror på att en sådan återkoppling skulle kunna skada vårt utredningsarbete.