Ett ärendes gång – upphandling
Här kan du följa de olika stegen som ett upphandlingsärende går igenom under vår handläggning.
Här kan du följa de olika stegen som ett upphandlingsärende går igenom under vår handläggning.
Vårt mål är att det ska tas ett beslut i våra ärenden inom åtta månader från det att det fattats ett prioriteringsbeslut om att ärendet ska utredas närmare. Prioriteringsbeslutet sker vid ett prioriteringsmöte. Vissa ärenden kan behöva en längre utredning för att vi ska kunna fatta beslut, till exempel om ärendet handlar om mer komplexa frågor. I sådana fall kan ärendet förlängas efter beslut från chef eller generaldirektör. Vi har också som mål att ärenden som inte leder till en fortsatt granskning ska skrivas av så fort som möjligt. Det bör ske inom tre månader från prioriteringsmötet.
Du tipsar oss
Du kan tipsa oss om överträdelser av upphandlingsreglerna, så som otillåtna direktupphandlingar, men också om generella problem.
Vår egen omvärldsbevakning
Vi kan också upptäcka misstänkta överträdelser genom spaning i olika medier och databaser.
Vi utreder närmare vad som har hänt för att se om det finns någon potentiell överträdelse och bereder tipset inför prioriteringsmöte.
Vi prövar om ärendet är prioriterat för närmare utredning i enlighet med vår prioriteringspolicy. Ärendet prioriteras eller skrivs av.
Vi inleder genom att göra en fördjupad utredning av det material som kommit in, och hämtar ibland in eget material.
Därefter för vi en dialog med den upphandlande myndigheten. Under dialogen ställer vi frågor till den upphandlande myndigheten som får möjlighet att berätta vad som har hänt med egna ord. Vi kommunicerar både muntligen och skriftligen med den upphandlande myndigheten som vi granskar och dialogen kan pågå ett tag.
Vartefter ny information inkommer i utredningen prövar vi om beslutet att prioritera ärendet i enlighet med prioriteringspolicyn fortfarande håller. Om vi beslutar att det inte längre är prioriterat att utreda ärendet skriver vi av det.
I våra ärenden om upphandlingsskadeavgift sammanfattar vi vad som framkommit under utredningen och vår preliminära bedömning i ärendet.
Den upphandlande myndigheten får möjlighet att lämna synpunkter på vår preliminära bedömning och yttra sig över uppgifterna i skrivelsen.
Tillsynsbeslut
Ett tillsynsbeslut innebär att vi kritiserar en upphandlande myndighet för att de har gjort ett upphandlingsrättsligt fel. Den upphandlande myndigheten kan överklaga vårt tillsynsbeslut till domstol.
Beslut om upphandlingsskadeavgift
En myndighet som har gjort en otillåten direktupphandling kan få betala en upphandlingsskadeavgift, ett slags böter som betalas till staten. Det är antingen frivilligt eller obligatoriskt för oss att besluta om upphandlingsskadeavgift.
Mer om upphandlingsskadeavgift
Vi skriver av ärendet
När vi beslutar att skriva av ett ärende innebär det att ärendet avslutas utan att vi tar ställning till om den upphandlande myndigheten har begått en överträdelse av upphandlingslagstiftningen eller inte.
Vi publicerar tillsynsbeslutet eller beslutet om upphandlingsskadeavgift. Vi informerar även tipsaren om beslutet.
Vi följer upp och utvärderar arbetet som vi utfört.