Företagsförvärv
När företag går ihop
Ett förvärv är när ett företag köper ett annat. Om två företag vill gå ihop kallas det för ett samgående. Båda är exempel på så kallade företagskoncentrationer. När ett företag ska köpas upp eller två företag vill slås ihop behöver det ibland godkännas av Konkurrensverket.
Hur går ett förvärv till?
Små företag kan ofta göra förvärv utan att de behöver godkännas av Konkurrensverket. Det beror på att de vanligtvis inte når upp till den årsomsättning, eller tröskelvärde, som krävs för att Konkurrensverket ska granska förvärvet. Men små företag kan vara målbolag, alltså företag som köps upp, i förvärv där större företag är köpare. Då kan förvärvet behöva godkännas av oss innan det kan genomföras.
Om ett förvärv hindrar eller skadar konkurrensen på marknaden kan Konkurrensverket ingripa. Vi kan till exempel förbjuda förvärvet om det leder till att
- företaget får en förstärkt dominerande ställning och ensamt kan styra villkoren utan att ta hänsyn till mindre konkurrenter
- det blir för få företag på marknaden och företagen inte behöver konkurrera lika hårt.
Den minskade konkurrensen kan leda till högre priser, sämre kvalitet på varor och tjänster och färre valmöjligheter för konsumenterna.
Varför ska företagsförvärv godkännas av Konkurrensverket?
Vad är ett företagsförvärv och varför måste vissa företag anmäla till Konkurrensverket att de planerar att köpa eller gå ihop med ett annat företag? Lyssna på vårt tio minuter långa poddavsnitt om företagsförvärv så får du veta mer.
Företag får lämna synpunkter
När vi prövar ett förvärv så kontaktar vi leverantörer, kunder och konkurrenter på marknaden för att höra om de anser att förvärvet kommer påverka konkurrenssituationen. Företagen har då möjlighet att lämna synpunkter som vi tar hänsyn till när vi ska besluta om förvärvet ska godkännas eller inte.
Företag kan göra åtaganden
Ibland kan företag behöva göra åtaganden för att ett förvärv ska godkännas av Konkurrensverket. Företagets åtgärder måste då vara tillräckliga för att få bort de skadliga effekter som förvärvet kan orsaka på konkurrensen.
Ett exempel på åtagande kan vara att företaget garanterar att det ska fortsatta leverera en vara eller tjänst till vissa bestämda villkor under en period.
Därför konkurrens
Konkurrens är bra för alla. Konsumenter, företag och samhället tjänar alla på väl fungerande konkurrens. Det leder till nya och bättre produkter och tjänster, rätt pris och fler jobb.