Prissamarbeten
Prata inte pris!
Företag som samarbetar om priser begränsar konkurrensen. Nya företag får då svårare att etablera sig eller kliva in på marknaden. När företag samarbetar i stället för att konkurrera försämras möjligheten att utveckla och förbättra sina varor och tjänster. Kunder och konsumenter får också betala mer för samma utbud.
Prata inte om framtida priser
Priser som företag planerar att ta för sina produkter är inget de ska uttala sig om eller på andra sätt signalera i förväg. Att till exempel berätta om en planerad prishöjning kan leda till en samordning mellan företagen på marknaden. Det är ett otillåtet prissamarbete som skadar konkurrensen. Däremot är det tillåtet att ta hänsyn till de priser som andra tar ut.
Styr inte priser
I Sverige har vi för det mesta fri prissättning, alltså att företag själva väljer vilka priser de vill ta för sina varor och tjänster. Därför är det särskilt viktigt att företag inte skriver avtal som styr eller begränsar prissättningen, till exempel mellan en leverantör och en återförsäljare.
Det är till exempel inte tillåtet att
- en leverantör och en återförsäljare kommer överens om ett lägstapris som konsumenterna får betala
- en leverantör tvingar återförsäljaren att öka marginalerna, alltså sätta ett högre pris, på en vara som återförsäljaren säljer vidare
- en branschorganisation prisstyr sina medlemmar genom prisrekommendationer som de måste följa.
Kom inte överens om priser
När konkurrerande företag kommer överens om priser eller rabatter kallas det för en kartell. Sådana prisöverenskommelser är särskilt allvarliga och kan leda till höga böter för företagen som deltar i kartellen.
Vill du veta mer om vilka samarbeten som är förbjudna och varför, kan du lyssna på ett tio minuter långt poddavsnitt om otillåtna samarbeten.
Lär dig ännu mer
Konkurrensverket utreder regelbundet företag för olika typer av otillåtna samarbeten som bland annat prissamarbeten. I poddavsnittet "Prata inte pris!" får jordgubbar och färskpotatis vara exempel på hur signalering om framtida priser kan leda till en samordning som påverkar marknaden för konsumenterna. Du kan också läsa om två företag som fått betala konkurrensskadeavgift för ett otillåtet prissamarbete.
Därför konkurrens
Konkurrens är bra för alla. Konsumenter, företag och samhället tjänar alla på väl fungerande konkurrens. Det leder till nya och bättre produkter och tjänster, rätt pris och fler jobb.