Innehåll på sidan

Braathens Regional Airlines AB och SAS AB

Här kan du ta del av ärende dnr 740/2024, misstänkt konkurrensbegränsande samarbete – svensk flygtrafik.

Vad ärendet rör

Misstänkt konkurrensbegränsande samarbete – svensk flygtrafik

Konkurrensverket har efter en fördjupad förstudie fattat beslut att avsluta utredningen och inte prioritera ärendet vidare inom konkurrenstillsynen.

Konkurrensverkets utredning och beslut

Braathens Regional Airlines AB (BRA) och SAS AB är båda verksamma med bland annat inrikeslinjeflyg mellan olika orter i Sverige. De båda bolagen har meddelat att de har ingått avtal om att BRA ska bli kapacitetsleverantör till SAS genom så kallad long term wet lease. BRA har även meddelat att bolaget på grund av bristande lönsamhet upphör med sina egna reguljärflygningar.

Avtal om wet lease innebär att man hyr ut flygplan med tillhörande besättning, underhåll och försäkring till ett flygbolag som bedriver reguljärtrafik. BRA kommer att operera ett antal flygplan för SAS räkning och leverera kapacitet till SAS på vissa svenska inrikeslinjer. Avtalen innehåller inga begränsningar för BRA att i framtiden leverera kapacitet till andra bolag än SAS.

Konkurrensverket initierade en utredning för att i en förstudie undersöka vilka effekter avtalen mellan BRA och SAS kan få för konkurrensen och konsumenter, och om det finns skäl för ingripande med stöd av konkurrensregelverket.

Konkurrensverket har begärt in uppgifter och handlingar från de båda bolagen, bland annat via möten och ålägganden. Kontakter har även tagits med andra flygbolag, intressenter och Transportstyrelsen.

Utredningen visar bland annat att BRA:s utträde från marknaden leder till att konkurrensen på ett flertal linjer upphör och att SAS andel av antalet inrikes passagerare ökar väsentligt. Samtidigt råder det hög osäkerhet om vad som hade hänt med BRA:s flygplan om avtalen med SAS inte hade slutits. Det finns risk för att de inte fortsatt hade använts i linjetrafik på den svenska marknaden eftersom BRA utan avtalen hade riskerat att försättas i konkurs. Konkurrensverket har inte sett några indikationer på att avtalen skulle skapa ökade inträdes- eller expansionshinder för andra flygbolag i Sverige på ett märkbart sätt.

Sammantaget bedömer Konkurrensverket att en vidare utredning inte förväntas leda till ett sådant resultat att det finns anledning att fortsätta utreda om förfarandet är förenligt med konkurrensreglerna. Konkurrensverket har därför fattat beslut att avsluta utredningen och inte prioritera ärendet vidare inom konkurrenstillsynen.

Vid prioritering av ärenden utgår Konkurrensverket från en fastställd prioriteringspolicy som innehåller ett antal prioriteringsfaktorer. Den tyngst vägande av dessa faktorer är risk för skada för konkurrensen och konsumenterna. Om det vid en inledande granskning framkommer att sådan skada inte är sannolik, eller inte skulle orsakas av förfarandet ifråga, saknas vanligtvis grund för att prioritera frågan vidare.

Konkurrensverket avslutar sin utredning utan att ta ställning till om förfarandet strider mot konkurrensreglerna.

Ta del av Konkurrensverkets beslut

Braathens Regional Airlines AB

SAS AB

Typ av ärende

Konkurrensbegränsande samarbeten

Bransch

Fordon, färdmedel, resande

Typ av beslut

Avskrivning

Status

Avslutat

Diarienummer

dnr 740/2024

Årtal

2024-2024